lördag 30 juni 2012

Husse och matte-dag


Melker var ganska slut efter en heldag på Kullaberg och spår dagen efter. Jag försöker se till att han får ordentliga vilodagar att ta igen sig på när vi gjort större aktiviteter. I torsdags var det dessutom väldigt fint väder, så efter en promenad med Melker köpte jag och M lunch i stan och satte oss i en park och bara njöt!

Efter ett tag hör jag ljudet från en pipleksak, och vänder mig om. Då ser jag att tjejen som satt på filten några meter från oss har en liten bulldog-valp som rulltar runt och busar med sin matte. Jag och M har som policy att vi aldrig går fram till valpar eftersom vi blev terroriserade av främlingar som skulle klappa Melker när han var valp. Vi nöjde oss med att titta, det var en fröjd kan jag lova :) Tjejen såg antagligen att vi satt och kikade och bestämde sig för att komma fram med valpen! Jag var helt lyrisk, det var så mysigt att gosa och bli biten av lilla Zelda som var av rasen Olde english bulldog.
När vi sa hej då gick Zelda och matte för att ta en eftermiddagslur i gräset 

Efter lunch och valpmys stod loppis på schemat. Vi började med ett besök på stadsbiblioteket som hade bokrea. Jag fyndade tre böcker à 1kr st! Fria hundar av Anders Hallgren och Inkallning - så mycket mer av Memea Mohlin har jag hört ska vara mycket bra och jag känner mig inte besviken än så länge! Jag älskar boxrar, så Boxer av Åke Hedmark och Birgit Tiback fick såklart hänga med hem. Även om den har några år på nacken är det en jättefin rasbok med bilder på korrekta vinklar, vikttabeller m.m.
F.ö. fyndade vi ingenting på loppis, utan gav oss istället hem till en sömnig liten mops. Bra dag!







5 kommentarer:

  1. Så supersöt <3

    SV: Mitt råd är ABSOLUT att höra av sig så fort som möjligt om man hittat en bra uppfödare. Jag tog kontakt med min lååååångt innan Nixon ens hade kommit till. Detta gjorde jag för att kunna lära känna dels min uppfödare, vad hennes mål med aveln är och för att få en känsla om detta var rätt för oss. Jag hade massa frågor till henne och i början så handlade det om många telefonsamtal kring just rasen osv. Sen ställde vi oss i valpkö och jag blev ännu mer sugen när jag träffade tiken live. Det är också något jag rekommenderar om ni har nära till uppfödaren. Åk och hälsa på, träffa blivande mamman eller bara få mer information kring den ras ni ska ha. Sen kan man alltid hålla kontakten även fast det går lång tid emellan, kanske skicka ett mail emellanåt för att höra hur det går :)

    Får man fråga vad ni tittat på för ras? Blir det en mopskompis kanske? ;)
    All lycka till & har ni fler frågor så fråga bara på!!!

    SvaraRadera
  2. Dessa söta goda liven...man blir fylld av kärlek. Tycker det låter vettigt av er att inte gå fram och klappa valpen. Kommer ihåg själv när vår lilla plutt var liten och ALLA skulle fram hela tiden.. Det är rätt jobbigt. Det låter som att ni haft en fantastisk dag :-)

    SvaraRadera
  3. Jajamen jag vet vem det är :) Har dock inte gått någon kurs för honom! Känns som att han mer fokuserar på hur man gör för att hunden ska ha kul i ringen. Eftersom att mina tycker det är SKITKUL så går jag denna kurs där jag hoppas det är lite mer finslip och tips för mig hur jag som handler kan göra. Är inte säkert att det är precis så men har fått för mig det :) Men han ska vara bra i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Men gud en sådan liten sötnos!!! Tycker det var väldigt snällt att ni inte rusade fram, det gjorde alla med Felice också.... ofta utan att ens fråga!

    SvaraRadera